HIT 38 - LiPo report
2008-08-02




Tak co bylo dnes ve hře. Já jsem ve Fernetu (10,5T Novak) v podvozku Xray 007 střídal dva akumulátory LiPo. 3800/25C ITELLECT a druhý, LiPo 3800/30C Orion jinak Kokam technologie.
Po odjeté pětiminutovce je akumulátor studený. Bylo dnes kolem 26oC. Studeným myslím teplotu ztěží rozeznatelnou prstem. Tedy kolem 45oC. Do akumulátorů jsem zpětně dobíjel od 1400mAh do 1800mAh. Po celou dobu nabíjení je akumulátor bez známek zvýšené teploty. Nabíjel jsem na Robitroniku s balancerem od MGM. V rozjížďkách 3A a v kvalifikacích 3,8A. Tedy i při nabíjení 1C má akumulátor teplotu o něco málo vyšší než okolí. A ta se nezvedá, je po dobu celého nabíjení konstantní.

Mirek měl ve Férnetu (10,5 LRP) LiPo3800/25C INTELLECT. Jen jeden jediný. A na jen ten jediný odjel celý závodní den. Dojel na třetím místě. U nás nejsou zatím LiPo pro 1:10 povoleny, jeli jsme tedy v rámci testování bez zápočtu bodů.

Pozitiva:
1/ 100% přehled, nelze zaměnit nabitý a vybitý ! při střídání dvou kusů.
2/ Absolutní přehled, pokud je akumulátor jen jeden
3/ Žádné vybíjení, srovnávaní, ……
4/ netřeba se honit v pátek s akumulátorama. Lze udělat kdykoli před tím v daném týdnu
5/ akumulátor, pokud bude nabitý je kdykoli bojeschoný, ... i když s tím jeden nepočítá

Obecný dojem:
1/ u LiPo s odebíranou energiíí, klesá napětí. A je to rozpoznatelné.
2/ rozhodně Lipo nemají „navrch“ před NiMH klasikou. Přesto, že jejich střední hadina napětí je o 0,2V výš než u NiMH

Negativa:
Výstupní výkonové svorky jsou naše známé standardní 4mm trubičky. (uschované v masivním obalu akumulátoru) A tudíž vždy bude zde napěťová ztráta, odpovídající momentálnímu stavu konektorů. Což na druhou stranu bude fungovat jako ten nejlacinější HW omezovač proudů a to možná paradoxně prodlouží i životnost LiPo.

Závěr:
Na poprvé vypadá vše nadějně a není důvod pochybovat o tom, že tahle LiPo technologie 25 – 30C bude vyhovovat požadavkům v kategoriích, kde instalovaný příkon na motoru nepřesáhne 300W.




Zde míněno tedy s ohledem na základní požadavek, mít akumulátor schopný dodat standardní výkon na dobu nejméně 3 let. Akumulátor, který by vyhovoval hobby ježdění, kde peníze nejsou na posledním místě.

Více také o LiPo technologii na našem foru. Zatím umně schované v závodech pořádaných RC Zlín ve vláknu HIT 38.

Nashledanou při dalším reportu LiPo dne 2.8.2011
KN