HIT 2008 - shrnutí sezóny
2008-09-14
Právě před týdnem jsme dokroužili poslední kola závěrečného závodu seriálu Hufnágl Ice Trophy – léto 2008. Je tedy čas na krátké zamyšlení a shrnutí celé sezóny.

Vezmu to tentokrát od nejrychlejších - od kategorie OPEN. Obsazení oproti zimnímu seriálu v podstatě nedoznalo změn. O prvenství si to v každém závodě rozdávali zejména Petr Novotný s Martinem Bábovským. Petr vyhrál úvodní dva závody a bylo vidět, že bere obhajobu loňského titulu vážně. Poté ale převzal otěže této kategorie pevně do rukou Martin Bábovský a sérií 4 vítězství v řadě dal důrazně najevo, že letos nemá na Zlínsku konkurenci. Zvítězil zaslouženě a soupeřům nezbývá než přemýšlet jak na Martina vyzrát v tělocvičně. O třetí místo proběhl týmový souboj mezi jezdci STS Chvojkovice, ze kterého vítězně vyšel zkušený Milan Peška.

V zimě byla kategorie FÉRnetSTOCK nejvíce obsazená a stejně tomu bylo i v létě. Celkem 32 jezdců dokázalo urvat nějaké body do celkového pořadí. Po prvních dvou závodech se začala na špici pořadí formovat skupina favoritů mezi než se zařadili přespolní Karel Mikuš, Tomáš Brodský, Petr Novák a zdatně jim sekundovala domácí špička - bratři Bábovští, Zdeněk Zikmund a Zdeněk Šafář. Nakonec vítězství vybojoval vsetínský Karel Mikuš před Petrem Novákem. Druhá polovina sezóny nevyšla podle představ Tomovi Brodskému a tak musel třetí místo přepustit Martinovi Bábovskému mladšímu. Pátý skončil mílovými kroky se zlepšující Matěj Bábovský, který na další místa odsunul takové borce jakými jsou Zdeněk Zikmund a Zdeňěk Šafář. Příležitostně se svezli i jezdci z absolutní moravské špičky této kategorie, ať už jde o Tomáše Rajduse, nebo silnou blaneckou partu v čele s Radkem Flekem a Pavlem Magdou. Jejich pravidelnější účast by celkovým pořadím jistě pořádně zamíchala. V každém případě se projevuje velká a nadále stoupající obliba této kategorie nejen na HITu. Je evidentní, že volba rozumně rychlého motoru, který nepřetěžuje podvozek nadměrným výkonem, a přesto poskytuje jezdci sportovní zážitek z jízdy je takřka ideální. Pokud k tomu připočteme o poznání menší spotřebu pneumatik oproti OPENu, tak v podstatě „není co řešit“.

Zajímavý posun bylo vidět v kategorii s nejméně výkonnými motory – v SODOFCE. Jednak se klasická sestava z předchozích sezón rozšířila o nové tváře, z nichž někteří začali zhusta míchat pořadím, ale zejména je hodně vidět jak se kluci postupně vyježďují. Naprosto bez problémů, s minimem kolizí zvládnuté finále o deseti jezdcích v posledním závodě je toho dokladem. Jak to tedy nakonec dopadlo? Titul si vyjezdil Zdeněk Kaška. Po druhých místech z loňska a ze zimy nedal letos ostatním šanci a vítězství si zajistil s předstihem. Pavel Novotný mu zdatně sekundoval, dvakrát dokázal Zdeňka porazit, ale měl i slabší momenty a proto musí být s druhým místem spokojený. Třetí místo vybojoval Jirka Olšar, který se opravdu od zimy, kdy začal závodit hodně zlepšil. Čtvrtý Laďa Lebánek stejně jako loni i letos kombinoval Sodovku s FÉRnetSTOCKEM a tak i když to letos na bednu nevyšlo určitě si nemůže stěžovat na málo najetých kilometrů. Pátý Luděk Maléř šlapal zejména v závěru favoritům na paty a kdoví jak by to dopadlo kdyby absolvoval i první polovinu sezóny. Ostatní bodující neodjezdili kompletní seriál, na což doplatil zejména David Fráňa. Z nováčků bych chtěl jmenovat hlavně Tomáše Baara a Jirku Trojana, jejichž výkony jsou příslibem do budoucna.

Zbývá se zmínit o Formulích. Kategorie tradičně sužovaná malou účastí jezdců, nicméně poskytující nevšední zážitek z jízdy s jednou poháněnou nápravou. Tradiční účast v podobě kompletního týmu STS doplňoval v první polovině sezony Martin Bábovský a nutno říct, že zkušené matadory pěkně proháněl. Druhou polovinu potom odjezdil nováček Tomáš Baar, který se sympaticky této kategorie nezalekl a i když se potýkal s naladěním své formule, tak vytrval až do finále sezony. Trojice jezdců ze Strojní a traktorové stanice si svoje soupeření užívala naplno a i pro diváky bylo sledování rychlých formulí jistě zážitkem a přijemným osvěžením oproti převaze DTM vozů v ostatních kategoriích. Vítězství vybojoval Mira Dolanský před Milanem Peškou a Ríšou Granátem.

Co tedy můžeme očekávat od následující kobercové sezóny? Tak hlavně téměř jisté se zdá povolení LiPo baterií. Už teď v létě je někteří při závodech zkoušeli bez nároku na body. Zatímco v OPENu dodávaly motorům až téměř nezvládnutelný výkon, ve slabších kategoriích rozdíl ve výkonu nebyl tak markantní (pokud vůbec nějaký). Dojmy jsou ale veskrze pozitivní a dá se říct, že LiPo éra na našich závodech klepe na dveře. Co se týká obsazení kategorií, tak se proslýchá, že OPENáře přestává bavit jezdit neustále v pěti lidech a že chystají hromadný úprk do FÉRnetSTOCKU. Pokud k tomu opravdu dojde kategorie OPEN zřejmě nebude vůbec vypsána. Také někteří z nejlepších ze Sodofky pravděpodobně svoje modely vybaví silnějšími motory a zamíří do FÉRnetSTOCKU. Jejich odvahu se pořadatel chystá podpořit zvláštním hodnocením pro juniory v rámci FÉRnetSTOCKU. Aby změn nebylo málo tak se silně o svou kategorii bije skupina závodníků jezdící 2WD podvozky. Takže v zimě se určitě máme na co těšit!
PN